070129 - Inskrivning

Jag är nervös och kommer mig inte isäng förrän efter kl 02. Förtränger att jag borde packa och irrar bara runt hemma. Storebror är redan hos mormor och morfar, så det är extra tyst och lugnt hemma. Mats ska besiktiga bilen så han har redan åkt när min väckare ringer kl 07. Silas har sovit i vår säng inatt (mysigt!). Vi kliver upp vid 7.30. När klockan blir åtta ska jag ringa reseservice och fråga efter bokningsnumret (som jag aldrig fick via mail). Mats ringer vid 8.30 och är klar - bilen gick igenom besiktningen!

9.15 är vi äntligen klara och åker iväg. Vi ska hämta upp min bror på vägen dit så att han kan ta hand om bilen och hämta oss imorgonkväll. Incheckningen går bra och Silas charmar sönder en äldre kvinna som står bakom oss i kön. Flygresan går otroligt bra, han märker inget när vi lyfter och somnar efter en stund. När vi ska landa blir han dock ledsen en stund, 5 min kanske, men leker sen innan vi landar.

Vi tar flygbussen till Sthlm C och Silas sover en stund till. Sen går vi från T-centralen till hotellet (skönt med gångavstånd!). Vårt rum är ledigt så vi kan checka in och lämna väskan där. Vi fortsätter mot S:t Eriks ögonsjukhus och Silas vaknar till när vi börjar gå igen (han sitter i ergon). Det går lätt att hitta och vi kan äntligen ta det lugnt (inte för att vi har stressat, men ändå) och äta lunch någonstans. Det blir buffé på en kinarestaurang.

Vi kan äta i lugn och ro, kl 13.35 går vi till sjukhuset (vi har tid för inskrivning kl 14). ca 14.20 får vi komma in till en läkare och prata om operationen som ska göras. De kommer att fästa nylontrådar (typ 0.35-0.40 fiskelina) vid ögonlockets kant, "tunnla" dessa under ögonbrynet och musklerna där, samt fästa dem i pannans muskler. Han kommer alltid att sova med ögonen lite öppna, men lär sig "skydda" ögonen efter hand.

Det här är mest troligt inte en bestående operation, utan sannolikt kommer Silas ögon att opereras "kosmetiskt" i 6-årsåldern. Läkaren lyssnar lite på Silas hjärta/lungor och tycker att det låter fint, samt hör sig för om hur vi tycker att han mår. Han kommer fram till att Silas är en frisk och nyfiken kille.

Sen får vi gå till vårdavdelningen för att få träffa sköterskor och narkosläkare för mer information om det praktiska kring operationen. Klockan är då ca 14.45. Vi får lite mer information, men de flesta frågorna sparas till läkaren som ska operera Silas imorgon. Kl 7.30 vill de att vi ska vara där, vid åtta ska vi till operationsavdelningen och ca 8.30 trodde de att de skulle operera. En förälder får vara med ända tills han sover (sövs bara med mask, får dropp senare).

På uppvaket (operationen tar ca 45-60 min) kan vi få vara där båda två i mån av plats. Fram till kl 06 är det ok att amma, sen måste han vara fastande. Så fort han har vaknat ur narkosen är det fritt fram att åka hem. Alltså kanske redan före tolv! Och vårt flyg går närmare 19 imorgon. Vad ska vi hitta på fram tills dess? Gå på stan med nyopererad bebis känns inte så aktuellt (även om det var Mats förslag). Vi har möjlighet att boka om biljetterna och åka tre timmar tidigare men det kostar 300kr - är det värt det? Det kanske går att stanna på hotellet några timmar längre? Men det kostar säkert extra.

Vid 15.30 är vi klara på sjukhuset i alla fall och går tillbaka till hotellet. Ringer en kompis T som vi har tänkt träffa och äta middag med. Det blir nog på O´Learys och hon tar med sig sin sambo E också. Vi ses kl 18 och äter supergod mat! Vi funderade på att åka förbi deras lägenhet också, för att se hur de bor numera, men vi vill inte utsätta Silas för baciller (i tunnelbanan) i onödan så det får bli en annan gång.

Vi är tillbaka på rummet vid 19.40 och nu ska Silas få duscha med pappa och sen sova för natten. Jag ska nog se Saltön och Cityakuten. Vårt rum ligger bredvid en ganska vältrafikerad gata och vi hör både ambulanser och brandbilar, till och med ljudet som hörs när det blir grönt vid övergångsstället (tur att jag inte har svårt för att sova).

Frukosten börjar serveras 6.30 imorgon och då har vi tänkt vara där, så jag tror väckaren står på 6.10. Då behöver vi inte stressa med frukosten eftersom vi ska vara på sjukhuset 7.30. Hotellfrukost är ju så gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback